Skip to main content

Akvarell tipsen från Sommar akvarell i Vissefjärda

I samarbete med Emmaboda kommun och Studieförbundet Vuxenskolan hade jag början på juni en akvarellkurs för 12 ungdomar i mellan och högstadiet. Vi träffades några timmar under tre dagar för att måla. Så fantastiskt duktiga ungdomar måste jag säga.  Det var så spännande och kul!

Jag kom ihåg själv hur frustrerad jag var när jag började måla akvarell. Var ska man börja? Hur målar man perspektiv, distans? Nära och långt borta? Blanda färger? Vitt och svart? Papper, gräng och gram och penslar…

Så klart lär man sig hela tiden. Man blir liksom aldrig full-lärd. Man ändrar inriktning och stil i sitt målande. Man ändrar val av motiv. Man kan titta på konstnärer och fundera hur de löst ett problem och idag… alla filmer på youtube från hela världen med konstnärer som visar tips och råd.

Men jag lovade några av er att lägga upp mina råd och tips här på sidan.

Kanske inspirationen faller över en och man måste måla. Men… hur var det man kunde göra nu igen?

Jag tar det från början 🙂

 

Vad behöver man för att måla akvarell? – Mina tips!

  • 2 rymliga burkar med vatten . En för att skölja ur penseln, en för att hämta rent vatten i penseln till nästa färg.
  • En disktrasa typ wettex
  • Papper typ hushållspapper eller torky
  • En bit akvarellpapper för att testa färgblandningen på
  • duschflaska- bra att ha för att tillföra vatten i färgblandningen på ”paletten”
  • maskeringstejp (bra att ha för att spara ut vita fält på ett lätt sätt – tex björkstammar som vi testade)

Penslar

Två akvarellpenslar tycker jag är en bra början. En större, tex  nr 12, samt en mindre. Syntet går finfint. Akvarellfärger kräver mycket vatten, en bra akvarellpensel fungerar som en ”behållare” för vatten och pigment/färg under målningen)

Tips: Lämna aldrig penseln stående i vattenburken eller med färg i. Akvarellpenseln har en liten udd. På så vis kan du måla både brett och fint med den tjock pensel beroende hur du håller den. Tjockleken på penseln är egentligen för att kunna hålla mycket vatten och pigment. Ställer du penseln eller så att den torkar snett kan udden gå förlorad eller bli sned = den blir med andra ord knepig att måla med i fortsättningen.

Öva gärna hur du kan måla med penseln för att få olika effekter. rakt uppifrån med lätt tryck= smalt streck, på sidan med lite vatten på ett grovt papper kan du tex. få en snygg vatten effekt. (glittrande vatten)

Färger

Tre färger (röd, blå och gul) räcker bra, gärna tubfärg då man lätt får loss pigmenten. Du behöver endast en liten, liten klutt på din paletten/tallriken/plastlocket. Du tillför sedan vatten med penseln och med sprayflaskan. Nybörjarfel man ofta gör att att ha för lite vatten till pigmentet/färgen.

Vi utgick från New Gamboge (gul) , Ultra Marin (blå) och Alizarin Crimson (röd) Med dessa tre färger kan du blanda till de flesta färgerna. Ja faktiskt också en fin svart färg som harmoniserar. Bra akvarellfärger är rätt dyra så då kan man hålla sig till tre istället tänker jag. Vi använde tubfärg som vi lade upp på ett vitt plast lock/ vit tallrik eller liknande. Nä du är klar för dagen låter du färgen sitta kvar  och torka så kan du fortsätta nästa gång med samma då du ju bara använder de tre. Då, som torkade är de som vanlig akvarellfärg på kaka helt enkelt.

De sista dagarna testade vi även jordfärgen Sepia (brunsvart), Winsor Red (varmröd), Coellinblå (himmelsblå/turkoise),  Coboltblå . Men det kan man vänta med (är nog att rekommendera). Det är bättre att köra med de tre för att lära sig tekniken och hur man blandar, använder pensel och vatten osv.

Jag använder konstnärsfärger som är beständiga och hållbara över tid. Winsor Newton. Men där finns många varumärken. Vet att Winsor Newton har en billigare variant som är mer för att laborera och öva. Vet att det finns många ryska varianter som man säger är bra. Tänker att om man tar 3 små tuber med färgerna jag nämnt behöver det inte bli så dyrt. De är dryga (använd mycket vatten)

Akta kläderna och möblerna – som med all färg.

Akvarell papper

Akvarellpapper är lite speciellt. Naturligtvis framtaget för att fungera bra med akvarellfärgerna. Har du fel och för tunt papper blir det lätt snart vågor och pappret går sönder och korvar sig under penseln. På ett bra akvarellpapper kan du tillföra mycket vatten utan ovanstående problem

Man talar om gram och gräng.

Gram

Man rekommendera i regel 300g eller mer och jag kan säga att det är mycket roligare att måla på dessa. Det blir oftare bättre. Men i början och för övning och tester funkar 200g utmärkt. Vi använde ett papper som man kan köpa på Clas Ohlsson tex.

Gräng

När man talar om gräng är det själva grovheten/gropigheten i pappret man talar om. Grov gräng får ofta färgerna att leva på ett trevlig sätt tillsammans med vatten. Satin/fin gräng är som det låter ett lent papper utan struktur. Passar bra för vissa akvareller så klart. Man får prova sig fram. I vissa akvarellpapper använder man lump, det tycker jag är finemang men kan avge en speciell doft.

Var hittar man färger, penslar, akvarellpapper då?

Måste slå ett slag för Lessebo Handpappersbruk som också säljer kvalitets- och handgjort- akvarellpapper. Tycker det är trevligt med närproducerat, Svenskt akvarellpapper. Det är kul! Vet också att man säljer akvarellfärg i butiken där. Har inte testat den färgen dock.

Normalt sett kan man köpa akvarellfärg (i regel kakor) hos pappershandlare tex. Men det finns också att köpa på tex IB Wahlströms på nätet, Skapamer, Pennstore eller konstnärernas centralköp tex. Har du tips kan du väl skriva här nedan i inläggen.

Och sedan… hur målar man akvarell?

Först -praktiskt- Undvik skvätt och dropp problem på akvarellen!

Tänk på hur du sitter med färgpalett, pensel ,vatten och papper så du inte skvätter ner din målning av misstag. Jag gjorde ett förslag på tavlan på hur man kan systematisera alla grejerna så det inte händer en skvätt och dropp olycka . Se bilden 🙂

Måla-torka-måla -torka-måla-torka

Ofta vill man inte vänta på att det är torka. Kanske man kan fixa… men nej. Det flyter ut och ihop.

Vi pratade om vikten att ha fler målningar på gång. Fler papper att måla på, då är det lättare att vänta.

Då kan man lägga undan en våt målning i väntan på att få fortsätta när den torkat (även om det är svårt att vänta även då- det vet vi ju)

Allmänna övningar som kan vara till hjälp

Teckna utan att titta på pappret

Vi började att teckna av varandra. Traditionellt först och sedan utan att titta på pappret, utan att lyfta pennan. Många gånger blir dessa porträtt där man inte tittar mer personliga, mindre stela och faktiskt mer likt många gånger. Bra att tänka på även inför måleriet.

Mellanrumsformer

Vi testade att tänka på mellanrumsformer och förhållanden i en bild (grodan- måla ytan runt grodan istället för grodan/ måla ögat i förhållande till munnen/benet osv) Det här är bra att tänka på när man sedan ska göra nåt som är vitt-dvs spara ut. Se bollen. Där målade vi runt bollen och sedan lade vi till skuggorna. Det ljusa sparade vi ut.

 

Utsparningar för att få färgen vitt i akvarellmåleri

Vi testade att måla vita björkstammar.

Själva stammarna ”sparade vi ut” med hjälp av maskeringstejp. Riv gärna tejpen för björkstammarna så de inte blir spikraka och för skarpa, ställ dem lite på sned, kanske en en smal gren, osv

 

När de är tejpade kan man lätt måla bakgrunden genom att måla över tejpen så det omålande pappret bildar bakgrunden. Tänk på att måla horisontellt eller lite snett tvärs över tejpen för att lura ögat att bakgrunden är enhetlig och  ”håller i hop”. Gärna lite mörkare, blåare bakgrund för att ange distans (mycket vatten)

Det bildar sedan bakgrunden till björkstammarna som framträder när du försiktigt river bort tejpen när det torkat litegran.

Bestäm var solen skiner in från för sida/hörn. Måla skugga på björkarnas ena sida. Låt torka.

Måla de grå/svart/bruna skiftningarna som anger björkstammarna

 

Vi testade också att måla bollar i starkt ljus.

Vi ritade bollen och bordskanten en bit upp på bollen. Bestämde var ljuset kom in i bilden. Målade bakgrunden (ej bordet) Målade skuggan på bollen och sparade ut där ljuset föll som starkast på bollen (en rund form) målade mörkast där bollen låg mot bordet och baktill från ljuset räknat. Samt målade en skugga bakom bollen.

 

Akvarell- aqua=Vatten

När man målar akvarell arbetar man med transparens/genomskinlighet. Genomskinlighet eller ljusheten är det vita är det vita i pappret. Det betyder att ju mer vatten desto mer transparens. Omålad yta är det vita i målningen.

I och med att det är tranparent/genomskinligt kan man tänka på färgskikten i måleriet som färgade glasbrickor. Ju fler som ligger ovanpå varandra- desto mörkare. Lägger man på alla blir det till sist mörkt. Man kan också blanda färgerna på det viset. Det vill säga ett gult lager ovanpå ett blått blir grönt. Testa att måla ett skikt med en färg – låt torka, måla sedan nästa, låt torka

Man kan såklart också blanda färgen på paletten och måla som vanligt. Men färgen är transparent likväl. För valör/ljus-mörkhet används vatten.

Mindre vatten för mörkare/starkare färg/valör.

Mycket vatten för stor transparens/genomskinlighet och ljushet.

Var inte rädd att använda mycket vatten när du målar på grovt papper (mer än 300g) Då visar sig akvarellfärgerna i deras rätta skepnad. Vissa pigment/färger lägger sig i groparna i pappret. Andra lägger sig fint och jämt över ytan. En del färger/pigment blommar och gör nebulosor i pappret. Andra flyter ut och lägger sig i kanterna sk. kantbitare. Detta kan man laborera med, titta hur färger funkar i hop och när man blir bra på det kan man dra nytta av de olika färgernas egenskaper.

 

Ska du måla en himmel eller en större yta med enhetlig färg.

Tänk på att blanda tillräckligt med färg (mycket vatten) vät gärna ytan lite innan. Börja tex med himlen – vät ner till horisonten låt resten vara torrrt. Håll upp blocket och måla med jämna penseldrag så att du fångar upp färgen på föregående penseldrag. Vi målade himmel och hav. du kan vända på blocket och börja med horisonten för att försäkra dig om en rät horisont. Blev den inte rak, kan du när den torkat fixa en… båt? en ö eller nåt annat passande där ”bulan”blev.

När det är torrt gör du samma sak med havet och när havet torkat målar du stranden.

för distans/perspektiv kan du måla lite gräs eller buskar vid stranden som är större och gärna går upp över de tre ytorna (strand, hav o himmel) se bilden ovan.

Distans/perspektiv med hjälp av färg

Vi talade om att man kan lura ögat att tro att något är långt bort med hjälp av ”blånande berg” dvs. blåare färger längre bort.  Tänk på att de också ska vara ljusare/mer transparent för att ange distans i solljus (mer vatten)

För att lura ögat att något är nära använder man mer färg/Pigment målar man skarpare färger.

Distans/perspektiv storlek på motiven i bilden

Man kan också lura ögat genom att måla nåt lite större långt fram i bild. Buskar, gräs ett hus eller en väg som är bredare längst fram i bild och blir smalare och smalare längre bort där den slingar sig. Längst bort ligger en liten ö eller ett hus eller små hästar som springer på slätten.

 

Solig dag eller mulet?

Tänk på att bestämma varifrån ljuset kommer in i bilden. på så vis kan du också få ett djup genom skuggor på träd, hus, hästar och människor i bilden. Skarpa skuggor (mörka) ger ett skarpt solsken. Inga skuggor ger ett intryck av att det är mulet.

 

Hoppas ni med dessa anteckningar drar er till minnes vad vi talade om under dagarna i början av juni.

Testa och öva

… och ni andra. Så kul det vore om det hjälper även er i ert målande.

Hälsningar

Åsa Halin

Konstnär

Vissefjärda

Ps: skriv gärna en rad här nedan , anonymt går bra (skriv ett komma på hemsidesfältet) så jag vet att någon läser mina inlägg ute i cyberrymden.

 

Glad sommar

 

 

 

akvarellmåleri, Åsa Halin, åsahalin, blogg, Inspiration, lessebohandpappersbruk